| |
|
Školní zralost a připravenost z pohledu logopedů
Urbanová, Kateřina ; Komorná, Marie (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
Diplomová práce se věnuje školní zralosti a připravenosti z pohledu logopedů. Teoretická část se zaměřuje nejprve na dítě předškolního věku, jeho charakteristiku a vývoj ve všech oblastech, včetně řeči. Dále přibližuje poruchy řeči u dětí předškolního věku, kdy popisuje, co je to narušená komunikační schopnost a také se věnuje nejčastějším poruchám řeči u dětí předškolního věku. Poté práce přináší informace o logopedické prevenci, uvádí, jaké jsou její zásady a také přibližuje předškolní vzdělávání v kontextu logopedické prevence. Poslední kapitola se zabývá přípravou dítěte na nástup do první třídy, vysvětluje rozdíl mezi školní zralostí a školní připraveností dítěte, přibližuje školní nezralost a odklady školní docházky. Praktická část je zpracována za pomoci kvalitativního výzkumného šetření, kdy bylo využito strukturovaného rozhovoru s otevřenými otázkami. Respondenty tvořili logopedi působící v resortu zdravotnictví a také v resortu školství. Celkem se uskutečnilo 12 rozhovorů. Cílem práce bylo zjistit, jakým způsobem se dá vhodně podpořit školní zralost dítěte a jeho příprava do první třídy tak, aby vše zvládlo bez obtíží. Dílčím výsledkem bylo vytvoření preventivně-informativní brožury na téma školní zralost a připravenost z pohledu logopedů, jejíž cílem je zejména rodičům pomoci se...
|
|
Vývoj komunikační schopnosti dítěte z pohledu rodičů
Beránková, Radka ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Komorná, Marie (oponent)
Diplomová práce logopedického zaměření se zabývá problematikou vývoje dětské řeči z pohledu rodičů. První kapitola je věnována teoretickému vymezení samotné komunikace a je zde vysvětlen rozdíl mezi jazykem a řečí. V závěru úvodní kapitoly je popsán komunikační proces a je zde také vymezena verbální a neverbální komunikace. Druhá kapitola teoretické části je zaměřena na vývoj řeči, který je rozdělen na přípravné období a stadia vlastního vývoje řeči. Součástí kapitoly je také vývoj řeči z pohledu jazykových rovin, a to včetně faktorů, které ho ovlivňují. Závěr teoretické části je věnován poruchám vývoje řeči. V rámci empiricky orientované části diplomové práce byl stanoven hlavní cíl, jehož záměrem bylo zjistit, zda se rodiče zajímají o vývoj řeči u svých potomků a jakou důležitost této problematice přikládají. Vedle hlavního cíle byl stanoven také cíl dílčí, v rámci kterého byly ověřeny základní znalosti respondentů ohledně vývoje dětské řeči. Jako součást praktické části byly také stanoveny čtyři hypotézy, jejichž platnost byla ověřena na základě výsledků vlastního dotazníkového šetření. Z metodologického hlediska bylo využito metody dotazníku. Součástí praktické části byla také tvorba informačního materiálu ve formě brožury, jejíž finální podoba byla ovlivněna výsledky získanými v průběhu...
|
| |
| |